Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Przygoda z Cyfrowymi DJami

18-12-2017 Autor: Aleksandra Schoen-Kamińska
Przygotowania do...

Nie wszyscy uczniowie grają na instrumentach czy mają umiejętności wokalne. Również dla nich muzyka może być interesującym przedmiotem. Pomocny będzie w tym cykl lekcji Cyfrowi DJe w ramach programu #SuperKoderzy.

 

Żyjemy w XXI wieku. Zewsząd otaczają nas nowoczesne technologie, tak bardzo lubiane przez uczniów. Można je wykorzystać również na lekcjach muzyki, np. realizując projekt #SuperKoderzy przygotowany przez Fundację Orange, fundację Think i Akademię Młodego Hakera. Programowanie zostało tam wplecione w lekcje muzyki, co ma bardzo wiele zalet. Dzięki temu uczniowie mają kontakt z nowoczesnymi technologiami i narzędziami, a także uczą się mądrze z nich korzystać. Poznają programowanie w praktyce, jednocześnie pogłębiając wiedzę z danego przedmiotu. Rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole. W sześciu tematycznych ścieżkach (matematyka, technika, informatyka; język polski; przyroda, biologia, geografia; muzyka; historia; język angielski) realizowane są scenariusze z podstaw programowania w Scratchu oraz 8 scenariuszy wspólnie napisanych przez dwóch autorów (specjalistów w swej dziedzinie). Autorami scenariuszy Cyfrowi DJe są Krzysztof Cybulski (kompozytor, muzyk) oraz nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej (autorka tekstu) Aleksandra Schoen-Kamińska. Ścieżka została zrealizowana w Zespole Szkół nr 3 w Pile. Fundacja Orange zapewniła nauczycielom fachowe szkolenie oraz wsparcie edukatorów przez cały czas trwania projektu. Każda placówka otrzymała też dotację na zakup niezbędnych pomocy.

W roku szkolnym 2016/2017 czwartoklasiści z Piły pod okiem nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej i nauczycielki informatyki Agaty Madej przeszli przez ścieżkę muzyczną Cyfrowi DJe. Spotykali się od października do marca co tydzień na zajęciach dodatkowych i poznawali cyfrowe narzędzia do tworzenia muzyki. Wszystkie działania zostały udokumentowane na specjalnie założonej stronie: djezs3pila.jimdo.com. Znajdują się tam linki do aplikacji i programów wykorzystanych na zajęciach.

Na początek Scratch i sekwencery

Pierwsze zajęcia to zrealizowanie scenariuszy z podstaw programowania w Scratchu. Uczniowie doskonale sobie poradzili, bo poznali to środowisko na zajęciach komputerowych w klasie II i III. Pierwsze poznane przez czwartoklasistów aplikacje muzyczne to sekwencer rytmiczny oraz sekwencer melodyczny. Muzyka sama w sobie jest kodem. Kto nie zna notacji muzycznej, nie odczyta taktów partytury. Jednak dzięki tym narzędziom uczniowie dowiedzieli się, że istnieje inny zapis aniżeli nutowy. Eksperymentowanie w obu programach pozwoliło dobrze utrwalić pojęcia muzyczne, takie jak: takt, ósemka, pauza ósemkowa, repetycja/zapętlenie, gama C-dur i nazwy dźwięków w jej obrębie. Uczniowie mogli też porównać oba sekwencery – wyodrębnić podobieństwa i różnice. Oba narzędzia pozwalają na zapis jednego taktu w oparciu o osiem wartości ósemek lub pauz ósemkowych w metrum 4/4. Różnica jest taka, że w pierwszym zapisujemy tylko rytm, a w drugim już melodię.

W Scratchu uczniowie rozwinęli zapis nutowy utworu „Panie Janie” lub tworzyli krótkie improwizacje. Wykorzystując „duszki – instrumenty”, zakodowali utwór, używając dźwięków dostępnych w bogatej bibliotece programu. Niektórzy melodię „Panie Janie” zaprogramowali nawet w kanonie, komponując wyżej wymieniony utwór na dwa instrumenty, ale w odstępie czasowym.

Zamiast kilku muzyków

Jeszcze nie tak dawno do nagrania utworu potrzebny był zespół muzyków i studio nagrań, dziś wystarczy do tego jeden program. Na kolejnym spotkaniu uczniowie poznali sekwencer zaawansowany AudioSauna. Zanim to jednak nastąpiło, dowiedzieli się, czym jest pianola. Poznali nazwę i brzmienie pierwszego elektromechanicznego sekwencera zaawansowanego. Instrument ten ma możliwość zapisywania melodii na zwojach papieru do ponownego odtwarzania. Nauczyciel muzyki Błażej Drab przyniósł własny sekwencer zaawansowany, by pokazać, jak wiele możliwości ma to narzędzie. Uczniowie wraz z nauczycielami dokonali wspólnego nagrania oraz zobaczyli, jak można edytować ścieżki, dodawać sample i efekty dźwiękowe.

Następne zajęcia to indywidualna praca uczniów z programem AudioSauna. Ich celem było programowanie sekwencji melodycznych dzięki narzędziom online, tworzenie różnorodnych melodii z wykorzystaniem różnych wartości rytmicznych, różnych wysokości dźwięków (bez ograniczeń do dźwięków skali C-dur) o wybranej długości od jednego do wielu taktów, zapisaniu kilku melodii, które będą odtwarzane równolegle z kilku ścieżek, rozwijanie muzykalności przy użyciu programów do tworzenia muzyki elektronicznej. Było to spore wyzwanie, ponieważ program AudioSauna jest naprawdę trudny. Do stworzenia ostatecznego pliku WAV potrzebne były cztery godziny zajęć.

[...]

Aleksandra Schoen-Kamińska – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 6 w Pile, Wielkopolski Nauczyciel Roku 2017. Jest współautorką scenariuszy i trenerem ścieżki muzycznej Cyfrowe DJe w programie #SuperKoderzy Fundacji Orange, Think i Akademii Młodego Hakera. W swej pracy wykorzystuje nowoczesne technologie, prowadzi blogi klikankowo.jimdo.com, patyczakitableciaki.jimdo.com oraz kliktik.jimdo.com. Wspólnie z innymi nauczycielami redaguje blogi zamiastkserowki.edu.pl i kostkinamatmie.edu.pl. Członkini grupy Superbelfrzy i Superbelfrzy Mini.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.