Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Cała Polska JEST SMART!

28-12-2016 Autor: Natalia Wolak
autor : Rys. D. Jagodzińska

Niemal 600 szkół z całej Polski. Ponad 1800 prac plastycznych. 260 filmów wyświetlonych 200 000 razy. 1300 subskrybentów kanału w serwisie YouTube. Aż 70 miejsc, w których odbył się Dzień z Technologią. Tak w liczbach wygląda druga edycja „Jestem SMART”.

 

Konkurs promuje mądre korzystanie z tabletów, smartfonów i internetu – możliwości zastosowania nowoczesnej technologii w celach dydaktycznych są ogromne i wzrastają z każdym rokiem. Warto wiedzieć, jak wykorzystywać je w rozsądny sposób – nie tylko do zabawy. Uczestnicy drugiej edycji „Jestem SMART” znają się na tym doskonale! Do czego wykorzystują smartfony i tablety? Najczęściej uczniowie w swoich pracach konkursowych wskazywali, że dzięki nowym technologiom uczą się języków obcych czy programowania. Na lekcjach powtarzają materiał, rozwiązując quizy przygotowane na platformie Kahoot!, przesyłają notatki z zajęć za pomocą internetu i podróżują po świecie dzięki różnym aplikacjom. Popularne jest także wykorzystywanie tabletów do nauki gry na instrumentach, a smartfonów przy uprawianiu sportu.

Nie tylko dzieci, ale całe szkoły są SMART, co udowodniły poprzez zorganizowanie Dnia z Technologią . Nauczyciele prowadzą akcje przypominające o bezpieczeństwie w Sieci, na zajęciach projektuje się wnętrza w 3D, używa słowników multimedialnych i tablic interaktywnych. Z kolei biblioteki korzystają z kodów QR oraz nowoczesnych aplikacji. Uczniowie pamiętają jednak, by nie zatracać się w wirtualnym świecie, zwracać uwagę na kontakt bezpośredni i relacje międzyludzkie – o czym przypominają nam w swoich pracach konkursowych.

„Jestem SMART” to konkurs dla wszystkich

Nasz konkurs cechuje to, że może wziąć w nim udział każdy uczeń, stąd liczba prac wysłanych przez daną szkołę nie jest ograniczana. To otwarty konkurs, w którym wygrywają różnorodne prace, a przy ocenie dużą uwagę zwracamy na zaangażowanie dzieci. Podział na kategorie wiekowe ma za zadanie wyrównać szansę na wygraną, a rozmaite konkurencje dają pole do popisu zarówno osobom uzdolnionym plastycznie, jak i uczniom z talentem aktorskim czy urodzonym reżyserom.

Znajomi z Wietnamu i Indii?

Zdarzały się przypadki, że liczba odsłon czy „lajków” rosła z dnia na dzień błyskawicznie, a te „popularne” filmy odwiedzali „znajomi” z Wietnamu i Indii. Celem tych działań było podniesienie pozycji filmu w konkursie na Nagrodę Publiczności. Aby zapewnić obiektywizm konkursowi, pod uwagę wzięliśmy wyłącznie statystyki z obszaru Polski. Tego typu rozwiązanie pozwoliło na wyeliminowanie podejrzanie szybko rosnącego ruchu na kanale. Wszelkie tego typu praktyki staraliśmy się eliminować, co miało zapewnić równe szanse wszystkim uczestnikom.

Hejtowi mówimy STOP!

Drugiej edycji konkursu przyświecało hasło „STOP HEJTOWI”. Na bieżąco moderowaliśmy komentarze pod filmami, zachęcaliśmy do chwalenia i wystawiania pozytywnych ocen, a także usuwaliśmy niekonstruktywną krytykę. Jesteśmy świadomi, jak motywujące dla dzieci mogą być pozytywne opinie czy słowa wsparcia. W końcu naszych młodych aktorów oglądała cała Polska! Konkurs na Nagrodę Publiczności tym razem wzbudził wiele emocji, niektórzy fani komentowali prace zbyt wulgarnie. Zdarzały się przypadki, gdy poziom komentarzy był na tyle bulwersujący, że musieliśmy zainterweniować i poinformować nauczyciela o zaistniałej sytuacji. Dzieci muszą być świadome tego, że w Sieci nikt nie jest anonimowy i że ich negatywne komentarze trafiają do prawdziwych osób, a one same powinny brać za to odpowiedzialność.

Kilka słów o prawach autorskich

Niektóre filmy konkursowe zamieszczone na kanale YouTube były przerywane reklamami lub usunięto z nich ścieżkę dźwiękową. YouTube jako jedna z największych baz utworów na świecie jest doskonałym narzędziem do weryfikowania roszczeń do praw autorskich. Filmy, które naruszają prawa autorskie, są automatycznie wyciszane, a te zawierające muzykę, której autor (lub właściciel praw) wyraził zgodę na jej publikację w zamian za wynagrodzenie, są przerywane reklamami. Opublikowaliśmy wyciszone filmy ze względu na ogrom pracy włożonej przez uczniów. Powinni być oni jednak świadomi, że nie można samowolnie korzystać z dowolnych materiałów. Warto wspomnieć dzieciom o zasobach na wolnych licencjach (Creative Commons), z których można swobodnie korzystać. Bez wiedzy na temat praw autorskich bardzo łatwo jest je naruszyć i wpaść w kłopoty. Informowanie o tym swoich podopiecznych jest ważną rolą nauczycieli. Zachęcamy do przeprowadzania zajęć dotyczących praw autorskich w swoich szkołach (więcej na ten temat pisaliśmy w artykule „Pewne prawa zastrzeżone, „IT w Edukacji” nr 2/2014).

W jaki sposób na starcie nie przegrać konkursu?

Nauczyciel ma duży wpływ na to, czy szkoła wygra konkurs. Przekazuje informacje o zadaniach, podsyła pomysły, narzuca terminy i weryfikuje prace. Konkursy z nagrodami motywują uczniów do działania. Wygrana to dobry argument, by nauczyć dzieci staranności, odpowiedzialności czy… ortografii. Zdarzały się prace z błędami ortograficznymi. I to jakimi! Rolą nauczyciela jest sprawdzanie projektów uczniów. Nawet najlepsza grafika, ale z błędem ortograficznym, nie ma szans na wygraną. Szczególnie gdy konkurs ocenia kapituła, w której zasiadają innowacyjni pedagodzy, aktywni trenerzy, artyści, doświadczeni nauczyciele oraz dziennikarze. Zależy nam, by oceny prac były jak najbardziej obiektywne. Kapituła bierze pod uwagę nie tylko estetykę, ale również zaangażowanie dzieci i nauczycieli, wprowadzanie nowoczes­nych rozwiązań do metodyki nauczania i dbanie o promocję bezpiecznego korzystania z internetu wśród uczniów.

Warto pilnować terminów i uczyć tego najmłodszych. Przyjmowanie prac po wyznaczonym czasie nie wchodzi w grę, gdyż szanse muszą być równe dla wszystkich, a poza tym harmonogram organizacyjny nie pozwala na odstępstwa. Sprawdzanie prac, ich zamieszczenie na kanale YouTube, poprawne nazwanie i opisanie to etapy działań konkursowych, które są niewidoczne dla uczestników, ale wymagają kilku dni pracy.

Prawidłowe nazewnictwo, zgodne z instrukcją wysłaną przez organizatora, jest bardzo istotne w przypadku dużej liczby zgłoszeń. Podczas drugiej edycji konkursu dotarło do nas ponad 5000 plików z pracami uczniów, projektami nauczycieli, nagraniami całych grup. Zdecydowana większość pedagogów nazwała prace poprawnie i w taki sposób zorganizowała w szkole przygotowania do konkursu, że udało się im przesłać swoje projekty dużo wcześniej. Nieprawidłowe nazwanie prac konkursowych może być jednym z powodów niezakwalifikowania do konkursu.


Bądźmy SMART cały rok

Konkurs „Jestem SMART” to nie wyścig, w którym wygrywa najszybszy. Ocena uczniów, nauczycieli i szkół była bardzo trudna. Mimo rozdania 32 nagród nadal czujemy niedosyt. Jest wiele prac, filmów czy scenariuszy zajęć, które zasługiwały na wyróżnienie. Z Państwa e-maili i komentarzy wiemy, że nasz konkurs to coś więcej niż nagrody. Działania, które nauczyciele podejmowali w szkole, integrowały całą społeczność: angażowały się nie tylko dzieci czy pedagodzy, ale też rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, a nawet władze lokalne.

Udział szkoły w konkursie może być punktem wyjścia do rozmów z uczniami na temat korzystania z nowoczesnych form komunikacji, bezpieczeństwa w Sieci, a także okazją do poszukiwania ciekawych stron i aplikacji adresowanych do uczniów. Bądźmy SMART cały rok! Już teraz zachęcamy do przygotowywania się do kolejnej edycji konkursu – w końcu Dzień z Technologią w szkole może trwać cały rok.


 

Wyniki II edycji konkursu „Jestem SMART”
 

 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.