Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Edukacyjne zastosowanie aplikacji z rozszerzoną rzeczywistością

28-12-2016 Autor: Marcin Zaród
Korzystając z aplikacji...


 

Postęp technologiczny sprawił, że coraz częściej mamy do czynienia z aplikacjami wykorzystującymi rozszerzoną rzeczywistość. Pokazujemy, jak można planować ich zastosowanie w realiach polskiej szkoły.
 

Poza wyświetlaniem na ekranie kolejnych warstw informacji dodatkowych kluczową cechą najnowszych aplikacji wykorzystujących rzeczywistość rozszerzoną (Augmented Reality, AR) jest możliwość interakcji z użytkownikiem. Dzięki temu uczeń może nie tylko odtwarzać obrazy, animacje lub materiały filmowe „zakotwiczone” w danym elemencie rzeczywistości, zwanym znacznikiem (markerem), ale także np. wziąć udział w interaktywnym quizie polegającym na wskazywaniu palcem części wulkanu czy komórki zwierzęcej, której nazwa pojawi się na ekranie.

Rozszerzona rzeczywistość doskonale wpisuje się w trend migracji użytkowników (w tym uczniów) z komputerów osobistych na urządzenia mobilne, bo to właśnie one, z wbudowanymi aparatami, pozwalają na wykorzystanie technologii AR.

Wzrost znaczenia AR

Rozszerzona rzeczywistość została dostrzeżona przez niezależnych ekspertów w trakcie przygotowań do publikacji najnowszego raportu Horizon, poświęconego trendom technologicznym w edukacji. Eksperci owi uznali, że AR jest „technologią o ogromnym potencjale”, co uzasadnia jej wykorzystanie w edukacji. Co prawda, sama technologia nie trafiła do ostatecznej wersji raportu, ale już jej zauważenie jest ważnym sygnałem dla nowoczesnych nauczycieli, śledzących nowe trendy w swojej dziedzinie.

Usprzętowienie klasy

W polskich szkołach coraz popularniejsza staje się praca na lekcjach w modelu BYOD (Bring Your Own Device), czyli „przynieś włas­ny sprzęt”. W praktyce na lekcjach najczęściej wykorzystywane są uczniowskie smartfony. Po cichu i niemal niezauważalnie w szkole dokonała się rewolucja. Obecnie uczniowie w przeważającej większości, szczególnie w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, mają smartfony, a niekiedy także tablety. Warto ten trend wykorzystać, przy czym szkoła powinna jednak zadbać przynajmniej o kilka urządzeń dla uczniów, którzy urządzenia mobilnego nie posiadają, aby nie czuli się wykluczeni.

Innym rozwiązaniem problemu związanego z niedoborem sprzętu jest praca w parach lub grupach – wtedy na całą klasę wystarczy kilka urządzeń.

Kosmiczne możliwości

Zasadę użycia rozszerzonej rzeczywistości najlepiej poznać na przykładzie konkretnego rozwiązania. Jednym z ciekawszych narzędzi wykorzystujących AR jest aplikacja o nazwie Spacecraft 3D. Jest ona dostępna zarówno dla użytkowników iPadów oraz iPhone’ów, jak i urządzeń z systemem Android. Edukacyjne możliwości tego narzędzia docenią m.in. angliści (nauka słownictwa związanego z nauką i techniką), a także nauczyciele przyrody i geografii (dział poświęcony poznawaniu kosmosu). Uczeń korzystający z aplikacji może się przyjrzeć z bliska pojazdom kosmicznym używanym przez NASA w jej programach podboju kosmosu. Dzięki AR na stołach w salach lekcyjnych mogą się pojawić m.in. łazik marsjański Curiosity czy sonda MAVEN, a do tego informacje w języku angielskim na temat ich zastosowania.

Aplikacja Spacecraft 3D nie wymaga dostępu do internetu, a jedynie wydrukowania markera, który oznacza miejsce pojawiania się w przestrzeni wybranego pojazdu. Na podobnej zasadzie działa większość aplikacji tego typu, przy czym markerem może być np. grafika wydrukowana ze strony internetowej, banknot jednodolarowy, ilustracja z książki, a nawet grafika wyświetlona na ekranie innego urządzenia mobilnego. Dzięki Spacecraft 3D, nie korzystając ze sprzętu szkolnego, bez dostępu w klasie do internetu, można zabrać uczniów na wirtualną wycieczkę, podczas której na własne oczy zobaczą, a nawet (niemal) dotkną prawdziwych statków kosmicznych.

Zastosowanie tej aplikacji w klasie nie jest skomplikowane. Pobieramy ją bezpłatnie na urządzenie mobilne (smartfon lub tablet) ze sklepu Google Play lub App Store.

[...]

Marcin Zaród – Nauczyciel Roku 2013, członek grupy Superbelfrzy RP, anglista w V Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Tarnowie, jeden z twórców Centrum Edukacji i Kreacji Cyfrowej Fabryka Przyszłości w Tarnowie, ekspert i trener w projekcie Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.