Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Komunikacja, kooperacja i kreatywność

28-12-2016


 

W projektach eTwinning niezwykle istotne jest kreatywne i przemyślane użycie narzędzi TIK. Nie można serwować ich tam, gdzie są niepotrzebne. A niestety, często tak się dzieje, ponieważ chcemy trochę na siłę wzbogacić projekt. Rozmowa z Iwoną Jodłowską, nauczycielką języka angielskiego w XI Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu, koordynatorką projektu „Mirror, mirror”, który został uznany za najlepszy europejski projekt eTwinning roku 2016.

 

Koordynowany przez Panią projekt „Mirror, mirror” został uznany za najlepszy europejski projekt roku 2016 w programie eTwinning. Gratulujemy sukcesu!

Dziękuję bardzo, także w imieniu uczniów.

Dlaczego zdecydowała się Pani zaangażować akurat w eTwinning?

Nie znam innego programu, który dawałby nauczycielowi tak szerokie możliwości rozwoju. eTwinning oferuje nie tylko wspieranie realizacji projektów współpracy europejskiej, ale również doskonalenie zawodowe. Praktycznie wszystko, czego nauczyłam się w dziedzinie TIK, zawdzięczam szkoleniom zapewnianym przez ten program. Cała historia jest zresztą dosyć ciekawa, ponieważ do programu, bez mojej wiedzy, zapisała mnie koleżanka. To ona uświadomiła mi, że istnieje taka inicjatywa jak eTwinning. Zarejestrowała wszystkie anglistki z naszego liceum, więc każda z nas miała okazję zapoznać się z programem. Tak się złożyło, że jako jedyna zostałam wierna eTwinningowi aż do dziś. I nie wyobrażam sobie sytuacji, w której w kolejnym roku szkolnym miałabym się nie angażować w prace związane z tym programem. Zwykle już podczas wakacji omawiam z partnerami kolejne działania. Negocjujemy, planujemy, robimy burzę mózgów, a w efekcie rodzi się pomysł na nowy projekt.

Czy uczniowie też biorą udział w tworzeniu koncepcji?

Wypracowałam taki model, że na początku roku szkolnego przedstawiam uczniom już gotowy pomysł, a oni wypowiadają się na jego temat. Mówią, czy im się podoba czy też nie, zgłaszają ewentualne uwagi, a czasem proponują metody pracy lub narzędzia.

Czy to był Pani debiut w programie eTwinning?

Doświadczenie mam już dość duże. Pierwszy raz postanowiłam zgłosić się do udziału w eTwinning w 2008 r. Kiedy jednak zobaczyłam arkusz aplikacyjny, który trzeba wysłać, żeby projekt w ogóle został zarejestrowany, stwierdziłam, że nie dam rady metodycznie opisać wszystkich wymaganych aspektów. Poddałam się. Po pewnym czasie wróciłam jednak do tych dokumentów, zaczęłam szukać partnerów i powoli wszystko ruszyło w dobrą stronę. W 2012 r. udało mi się odnieść pierwszy sukces w krajowym konkursie eTwinning w Warszawie. Zdobyliśmy pierwsze miejsce. Dopiero po dwóch latach, gdyż zgodnie z regulaminem po wygranej czekał nas rok karencji, zgłosiłam dwa kolejne projekty i… oba wygrały. Poruszaliśmy w nich tematy nietolerancji, a także edukacji medialnej.

A czego dotyczył nagrodzony w tym roku projekt „Mirror, mirror”?

To był bardzo kompleksowy projekt. Generalnie uczniowie poddali analitycznej krytyce problem nieakceptacji własnego wyglądu i tego, jak ona wpływa na obniżenie poczucia własnej wartości. Braliśmy pod uwagę różne aspekty problemu, analizując wpływ mediów, środowiska domowego, presji rówieśników oraz sieci społecznościowych. To dla nich bardzo ważne zagadnienie. Kiedy jednak zaproponowałam temat projektu, z początku uczniowie podeszli do niego z rezerwą.

[...]

Iwona Jodłowska – nauczycielka języka angielskiego w XI Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu. Laureatka Europejskiego Znaku Innowacyjności w Nauczaniu Języków Obcych ELL (2012 i 2013) oraz trzykrotnie I nagrody w konkursie „Nasz Projekt eTwinning” (2013 i 2015). Zdobywczyni I nagrody w konkursie European Prizes 2016, autorka projektu „Mirror, mirror”, który został najlepszym europejskim projektem eTwinning roku 2016.

Rozmawiał Eryk Chilmon

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.

Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.