Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Bezpieczna przestrzeń współpracy

19-06-2017 Autor: Monika Regulska
Warsztaty dotyczące...

TwinSpace to przestrzeń na platformie eTwinning, do której mogą zalogować się wyłącznie członkowie projektu, czyli nauczyciele i osoby przez nie zaproszone. Największą grupą są tutaj uczniowie, choć zaprasza się także rodziców czy dyrektorów szkół.

 

Miejsce na platformie TwinSpace dostępne jest dla osób, które zarejestrowały projekt i uzyskały jego akceptację. Przechodzimy do niego bezpośrednio ze swojego eTwinning Live (dział Projekty), klikając odnośnik pod właściwą współpracą. Każdy projekt ma odrębną TwinSpace.

Aby dodać nowych uczestników projektu, wystarczy w sekcji Członkowie skorzystać z opcji Zaproś nowych członków. Ta opcja dostępna jest jedynie dla nauczycieli. Do wyboru są trzy kategorie uczestników: Uczniowie, Nauczyciele (tylko spoza krajów biorących udział w eTwinning) i Goście (np. rodzice – ta grupa ma ograniczone prawa do działania). W przypadku dwóch ostatnich potrzebny będzie adres e-mail, na który zostaną wysłane dane do logowania. Rejestrując uczniów, wystarczy podać imię i nazwisko, a następnie wymyślić hasło. System wygeneruje login i po kliknięciu Wyślij uczeń będzie mógł swobodnie zalogować się na TwinSpace, działając według przyznanych mu uprawnień.

 

TwinSpace jako magazyn materiałów

 

Jedną z najczęściej wykorzystywanych funkcji platformy jest gromadzenie materiałów wypracowanych przez partnerów. W specjalnie przygotowanej sekcji Materiały partnerzy mogą dodawać zdjęcia (maksymalny rozmiar jednego pliku to 10 MB), linki do filmów zamieszczonych na serwisach YouTube lub Vimeo (w trybie publicznym lub niepublicznym – materiały w trybie prywatnym nie będą wyświetlały się na stronie) oraz pliki programów Adobe, Excel, Power Point i Word o maksymalnym rozmiarze 20 MB. Jeśli materiał ma rozszerzenie nieakceptowane przez platformę, zawsze można spakować go do pliku .rar lub .zip i zamieścić w zarchiwizowanej formie.

 

Idealna przestrzeń do komunikacji

 

Drugim ważnym zadaniem TwinSpace jest umożliwienie partnerom prostej i bezpiecznej komunikacji. Specjalna wewnętrzna poczta pozwala wysyłać i otrzymywać wiadomości wyłącznie od uczestników danego projektu. W sekcji Na żywo bez ograniczeń mogą korzystać z wewnętrznego czatu – wystarczy, że wejdą do pokoju rozmów i włączą się do dyskusji. Nauczyciele mają możliwość monitoringu prowadzonych rozmów poprzez pobranie historii czatu z ostatnich trzech miesięcy.

Obok czatu zlokalizowana jest wideokonferencja. Wystarczy wcześniej określić termin spotkania w dostępnym formularzu, umówić się z partnerem, o wyznaczonym czasie wejść do pokoju rozmów i wziąć udział w maksymalnie 90-minutowym spotkaniu na żywo.

Ciekawym i często wykorzystywanym narzędziem są fora. Tworząc forum, a w nim konkretny wątek, generuje się miejsce do prowadzenia dyskusji na dowolny temat. Często z tej możliwości korzystają uczniowie, którzy w międzynarodowych zespołach omawiają plan swoich działań i zadane problemy. Rozwój dyskusji łatwo śledzić i moderować dzięki liście najnowszych wpisów wyświetlających się obok forum.

Nauczyciele realizujący projekt mają do swojej dyspozycji specjalny kanał komunikacyjny widoczny jedynie dla nich. W Notesie Nauczycielskim, dostępnym na głównej stronie TwinSpace, mogą swobodnie oceniać wykonane prace, ustalać kolejne aktywności, przypominać o obowiązujących terminach.

 

Promocja projektu


Wszystkie opisane możliwości komunikacyjne to praca wewnątrz platformy – bez podjęcia konkretnych działań pozostaną one w trybie prywatnym, widoczne jedynie dla zalogowanych członków danej TwinSpace. Nauczyciele oraz uczniowie mogą jednak część swoich działań pokazać również osobom spoza ich projektu. Na głównej stronie TwinSpace zlokalizowany jest Dziennik Projektu, który w całości jest publiczny, co w praktyce oznacza, że każdy, kto zna adres internetowy danej Twin­Space, zobaczy zamieszczane w nim treści. Partnerzy najczęściej dodają w tym miejscu informacje o realizacji poszczególnych etapów swoich aktywności, chwalą się osiągnięciami, przypominają pozostałym partnerom o terminach. Do tekstu wpisu można dołączyć zdjęcie, link lub kod embed (służy do zamieszczania zawartości innych stron, np. filmów z YouTube wyświetlających się bezpośrednio w tym serwisie).

Inną, bardziej rozbudowaną formą publikacji i promocji swoich działań projektowych jest tworzenie stron (zakładka Strony). Nauczyciele i uczniowie z prawami administratora mogą tworzyć tematyczne strony poświęcone konkretnemu zagadnieniu w projekcie. W prostym formularzu mogą dodawać tekst, załączać pliki dodane wcześ­niej do sekcji Materiały, wklejać linki i kody embed.

[...]

Monika Regulska – redaktor polskiej strony programu eTwinning. W Krajowym Biurze Twinning pracuje od 11 lat i uważa, że to najciekawsze 11 lat jej życia. Zajmuje się także działem helpdesk, gdzie codziennie stara się rozwiązywać techniczne i merytoryczne trudności, na jakie natrafiają eTwinnerzy w swojej pracy.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.