Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Rozmach i wieloletnia konsekwencja. Gimnazjum nr 13 im. Adama Mickiewicza w Sosnowcu

19-06-2017 Autor: Przemysław Staroń
Treść postów...

Większość szkół jest obecna w internecie. Niektóre z nich są aktywne w social mediach od lat, a ich działania imponują rozmachem.

 

www.gim13sosnowiec.pl

 

W dyskusjach prowadzonych przez osoby aktywnie działające w mediach społecznościowych powtarza się ostatnio pytanie, w jaki sposób skutecznie funkcjonować w social mediach. Według niektórych nie powinno się ograniczać do jednego medium; w myśl tej zasady skuteczne działania w „społecznościówkach” wiążą się z prowadzeniem kilku kont jednocześnie, np. na Facebooku, Instagramie, Twitterze i YouTubie. Inni twierdzą, że liczba mediów nie ma znaczenia – kluczowa jest jakość aktywności w nich.

W poprzednim numerze przytoczyliśmy przykład II LO w Sopocie, które swoją oficjalną aktywność skupia na sprawnie prowadzonym fanpage’u. W obecnym numerze opiszemy szkołę, która działa w obszarze dwóch mediów społecznościowych, ale wyciąga z nich więcej, niż mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać.

Socialmediowa aktywność Gimnazjum nr 13 im. Adama Mickiewicza w Sosnowcu z pozoru nie robi szczególnego wrażenia. Z poziomu Google'a nie można trafić na stronę internetową, natomiast wyszukiwarka Facebooka bez problemu kieruje na fanpage szkoły. Kiedy wejdziemy w zakładkę Informacje, naszym oczom ukaże się 10 linków; pierwszy z nich odsyła do strony WWW szkoły, a kolejne do: szkolnego bloga kulinarnego (niestety, dawno nieaktualizowanego), dwóch kanałów na YouTubie (ogólnego szkolnego oraz drugiego specjalizującego się w działaniach filmowych szkoły) oraz sześciu osobnych fanpage’y.

Wszystkie „podfanpage” szkoły dotyczą konkretnych aktywności. Są to: Szachownica 13 (fanpage sympatyków szachów), Klub Czytelniczy (w opisie znajduje się informacja: „Książki, targi książek, autorzy... wszystko tu kręci się wokół książek”), Deutsch – ich liebe es (strona dla miłośników języka niemieckiego mająca 4 tys. polubień), Angielski w obrazkach (ponad 400 tysięcy polubień), Pola Nadziei (zawiera informacje o działalności uczniów-wolontariuszy) oraz Amnesty International, w której opisie znajduje się cytat: „Nie mam prawa robić ani mówić czegokolwiek, co pomniejsza człowieka w jego własnych oczach. Liczy się nie to, co ja myślę o nim, lecz to, co on myśli o sobie samym. Uwłaczanie godności człowieka jest przestępstwem” (Antoine de Saint-Exupéry). Jeśli dodać do aktywności na Facebooku działalność na YouTubie, to można śmiało rzec, że obecność sosnowieckiego gimnazjum w social mediach robi niesamowite wrażenie. I mimo że w chwili pisania tego artykułu główny fanpage szkoły lubiło „tylko” 731 osób, nie przekłada się to na skuteczność działań placówki w social mediach, lecz potwierdza fakt, że liczba lajków nie jest wyznacznikiem socialmediowej jakości.

Sukces sosnowieckiego gimnazjum w mediach społecznościowych nie jest zatem dziełem przypadku, lecz rezultatem zaistnienia konkretnych czynników: konto na Facebooku działa od pięciu lat; posty są wstawiane regularnie; treść postów jest angażująca dotyczy wielu różnych aspektów z życia szkoły, zarówno tych codziennych, jak i szczególnych; fanpage tryska pozytywnym humorem i energią; porusza też zagadnienia niełatwe, umiejętnie łącząc je z ekspozycją twórczości uczniów; grafiki towarzyszące postom są oryginalne, pomysłowe i zabawne, widać w nich nawiązanie do patrona szkoły i do realiów współczesnej kultury; szkoła posiada osobne fanpage tematyczne; fanpage tematyczne nie służą tylko i wyłącznie celom promocyjnym i dokumentacyjnym, lecz są bardzo praktyczne – pomagają np. w nauce języków, a ponadto rozpowszechniają ważne charytatywne działania, w które szkoła jest zaangażowana; konta na Facebooku są wsparte kanałami na YouTubie, które umożliwiają jeszcze bliższe poznanie szkoły.

[...]

 

Przemysław Staroń – psycholog i kulturoznawca. Pracuje w Zakładzie Psychologii Wspomagania Rozwoju Uniwersytetu SWPS oraz w Centrum Rozwoju JUMP. Jest również nauczycielem i specjalistą w zakresie wykorzystywania mediów społecznościowych w edukacji, a także twórcą metody #filosnapy.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.