Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Interaktywne bryły platońskie

19-06-2017 Autor: Marek Mnich
Dostępna bezpłatnie na...

Nauczanie matematyki nie jest łatwe, szczególnie że w jednej klasie uczą się dzieci o różnym poziomie uzdolnień. Nowoczesne technologie mogą jednak pomóc nauczycielom tworzyć zajęcia atrakcyjne i rozwojowe dla wszystkich.

 

Nauczyciele każdego dnia mają do czynienia z uczniami o różnym stopniu uzdolnień. Prowadzący lekcję chcą pomóc uczniom w osiągnięciu sukcesu, dlatego każda minuta jest cenna. Przede wszystkim na zajęciach musimy stworzyć klimat sprzyjający rozwojowi i naukowym poszukiwaniom. Nauczyciel, wykonujący swój zawód z entuzjazmem, powinien służyć uczniom za wzór i uświadamiać młodzież, jakie korzyści przynosi uczenie się. Ważnym zadaniem jest skierowanie uwagi uczniów na cele uczenia się. Nauczyciel dobrze wywiązujący się ze swej roli nie ustaje w staraniach, by poznać i polubić swoich uczniów oraz wspierać ich proces uczenia się.

Na lekcjach różnych przedmiotów nauczyciele wykorzystują nowoczesne środki dydaktyczne, wzbogacając stosowane metody nauczania. Przyczyniają się one do wzrostu efektywności nauczania i zapewniają optymalną organizację lekcji. Oczywiście w grupie istnieją zawsze dysproporcje w poziomie wiedzy uczniów i jeżeli nie przygotujemy zajęć w odpowiedni sposób, to ani ci zdolniejsi, ani ci słabsi nie skorzystają z lekcji. Rolą nauczyciela jest dbanie o rozwój wszystkich uczniów – zarówno tych zdolnych, jak i słabszych. Nie możemy pozwolić sobie, by któryś z uczniów nie nadążał za resztą klasy lub wzbudzał zazdrość czy niechęć wśród rówieśników. Powinniśmy prowadzić zajęcia w ten sposób, by z jednej strony nie pogłębiać różnic między uczniami, a z drugiej strony jak najlepiej wykorzystywać potencjał każdego z nich.

Przedstawiony w tym artykule scenariusz zajęć różni się znacznie od standardowych lekcji matematyki. To uczniowie zadbali o niezbędną w nim stronę medialną, nakręcili i zmontowali profesjonalny film, zadbali także o fotorelację z przebiegu swoich działań. W scenariuszu wykorzystana została tablica interaktywna. Gotowych narzędzi do pracy z tym środkiem dydaktycznym jest sporo. Wiele materiałów i ćwiczeń dostosowanych do tablic interaktywnych można znaleźć m.in. w serwisie www.epodreczniki.pl. Na lekcjach warto stosować też wizualizer, który może posłużyć jako powiększenie np. przy pokazie tworzenia brył lub do prezentowania większej liczbie osób materiałów z gazet, książek itp.  

Jednym ze sposobów rozwijania u uczniów umiejętności myślenia matematycznego, ćwiczenia pracy zespołowej oraz budowania strategii jest wykorzystanie na lekcjach starannie wybranych przez nauczyciela gier planszowych, takich jak Rummikub, UNO i domino matematyczne. Warto zadbać o różnorodność pomocy dydaktycznych i sięgnąć np. po modele brył (do składania, do pomiaru objętości i z przekrojami), plansze układu współrzędnych i tangramy. W pracowni matematycznej można stworzyć szafę środków dydaktycznych, z których uczniowie korzystają na co dzień.

Dobrym pomysłem jest również stworzenie własnego miejsca w sieci, np. platformy Moodle, w której można zamieszczać różne pomoce. Taka platforma może służyć do przekazywania uczniom ćwiczeń interaktywnych, zestawów zadań, testów do samodzielnego wykonania oraz innych materiałów dla uczniów, którzy chętnie korzystają z takiej formy kontaktu z nauczycielem i w ten sposób pogłębiają swoją wiedzę.

[...]

Marek Mnich – nauczyciel matematyki w Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Paniówkach (woj. śląskie). Twórca „Autorskiego programu nauczania matematyki w gimnazjum dla klasy integracyjnej z wykorzystaniem technologii informacyjnej”.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.