Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Kartkówka online

12-06-2017 Autor: Katarzyna Krywult
Tworzenie nowego...

W edukacji warto stosować te nowoczesne technologie, które nie tylko uatrakcyjnią uczniom przyswajanie wiedzy, lecz także ułatwią pracę nauczycielowi. Jednym z takich narzędzi jest Google Forms.

 

Dysku Google nie trzeba już chyba nikomu przedstawiać. Podobnie nie ma też sensu rozwodzić się nad zaletami pracy w chmurze, a to dlatego, że pliki tekstowe (Google Docs), arkusze kalkulacyjne (Google Sheets) czy prezentacje (Google Slides) są dobrze znane. Warto natomiast poświęcić trochę uwagi Google Forms – tę ankietę można zamienić w kartkówkę online.

Przede wszystkim warto założyć konto Google, nawet jeśli nie chcemy korzystać z usługi pocztowej Gmail. Google oferuje bardzo wygodne, proste w obsłudze narzędzia, które pozwalają oszczędzić czas także w pracy nauczyciela. Przykładowo kartkówkę stworzoną na potrzeby tego artykułu można użyć wiele razy – a to dlatego, że da się ją wielokrotnie edytować. Przydatna jest także możliwość ukrywania ankiet i ich ponownego udostępniania – to pozwala zapobiegać problemowi kopiowania pytań zawartych w kartkówce przez uczniów innych klas. Rzadko używane narzędzie Google Forms (czyli ankiety) najczęściej ukryte jest w liście rozwijalnej Google Drive pod przyciskiem Więcej. Początkowo ankieta nie jest zatytułowana (Untitled form) – klikając w pole przeznaczone na tytuł, możemy go wpisać. Poniżej pola tytułu znajduje się miejsce na opis (Description) – tu można zamieścić dla uczniów krótki opis czekającego ich zadania, np. omówienie zawartości zapowiedzianej kartkówki albo wskazanie terminu wykonania zadania domowego online.

Po prawej stronie nad ankietą znajduje się pasek zadań. Zebrane w nim narzędzia pozwalają na edycję wyglądu (zmianę motywu), podgląd, zmianę ustawień i udostępnianie gotowego formularza. Natomiast pionowy pasek narzędzi umożliwia:

  • tworzenie różnego typu zadań,
  • dodawanie kolejnego wiersza tytułowego (funkcja szczególnie przydatna, gdy dzielimy kartkówkę na działy i chcemy wyjaśnić uczniom zmianę tematyki albo chcemy zaznaczyć zmianę poziomu trudności zadań),
  • dodawanie obrazka,
  • dodawanie filmu,
  • dodawanie kolejnej sekcji (czyli podzielenie kartkówki na części).

Bogaty wybór zadań

 

Google Forms udostępnia konkretne typy zadań, z których można dowolnie korzystać. Są to: Short answer, Paragraph, Multiple choice, Checkboxes, Dropdown, Linear scale, Multiple choice grid, Date, Time.

Short answer umożliwia tworzenie pytania z krótką odpowiedzią. Tworząc nową kartkówkę, warto rozpocząć pracę od tego narzędzia po to, aby dać uczniom miejsce na wpisanie własnych danych (imienia, nazwiska, klasy itp.). Short answer to niedługi i nierozwijalny wers, w którym tak naprawdę można stworzyć elaborat – w tym polu nie ma bowiem ograniczeń co do ilości wpisywanego tekstu. Zadanie Paragraph działa podobnie jak Short answer, ale pozwala uczniowi wygodniej stworzyć dłuższą wypowiedź pisemną. Multiple choice to zadanie zamknięte jednokrotnego wyboru. Poza odpowiedziami podanymi przez nas możemy wstawić także pole „inne” uzupełniane przez ucznia. Checkboxes to zadanie zamknięte wielokrotnego wyboru. W zadaniach wielokrotnego wyboru przy odpowiedziach znajdują się kwadraciki, a przy zadaniach jednokrotnego wyboru – kółka. Dropdown to inna wersja zadania z jedną poprawną odpowiedzią – po kliknięciu w nie ukazuje się rozwijalna lista wielu odpowiedzi, wśród których należy odszukać i zaznaczyć jedną poprawną. Linear scale przydaje się szczególnie podczas tworzenia typowych ankiet, w których pyta się np. o poziom zadowolenia (gdzie np. 1 oznacza słaby, a 5 – bardzo dobry). Multiple choice grid pozwala stworzyć tabelę, w której zestawia się pytania (w wersach) z odpowiedziami (w kolumnach). Uczniowie często spotykają się z tego typu zadaniami na testach, gdzie muszą zaznaczyć „prawdę”, „fałsz” lub „brak informacji w tekście”. Date i Time to pola, w których uzupełniamy informacje o dacie i godzinie.

[...]

Katarzyna Krywult – nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej w Bestwinie. Twórca witryny polski.enauczanie.com, autorka projektu „Instrukcja Obsługi Języka Polskiego”, Superbelfer RP.
 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.