Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Kodowanie na dywanie

12-06-2017 Autor: Anna Świć
Dzieci poznają Polskę i...

Nauka programowania kojarzy się z przymusem wydawania mało zrozumiałych komend i długimi godzinami pracy przed monitorem. Tymczasem opanowanie podstaw kodowania nie wymaga nawet dostępu do komputera.

 

Skrypty, pętle, komendy, języki programowania, radość, zabawa, wspólne działanie, wymiana doświadczeń, dzielenie się – te hasła tylko pozornie nie mają ze sobą wiele wspólnego. Pierwsze cztery dotyczą kodowania, a pozostałe – dokładnie tego samego.

Mówiąc „programowanie” lub „kodowanie”, wiele osób myśli: komputer, brak relacji z innymi, nudna praca w samotności, polegająca na wstukiwaniu kolejnych linijek kodu. Dochodzi przekonanie o tym, że kodowanie wymaga umiejętności i wiedzy dostępnych nielicznym, że jest zarezerwowane dla informatyków. Nie jest to prawda. Kodowania może nauczyć się każdy, wymaga to oczywiście zaangażowania i pracy, ale biorąc pod uwagę korzyści, jakie ze sobą niesie, warto zadać sobie trud. Zrozumienie podstaw programowania i tego, co w nim najistotniejsze, nie wymaga nawet dostępu do sprzętu komputerowego czy specjalistycznych narzędzi programistycznych, chociaż optymalnie i najbardziej efektywnie będzie, kiedy połączymy jedno z drugim.
 

Kodowanie wkomponowane w naukę


Nauka najmłodszych dzieci przyniesie najlepsze efekty, jeśli będzie dla nich zabawą. Pamiętając o kilku zasadach, możemy wprowadzać kodowanie i robotykę w sposób ciekawy dla dziecka, skuteczny i dodatkowo niewymagający od nauczyciela wiele wysiłku. Najłatwiejsze dla edukatora, a zarazem korzystne dla uczniów będzie włączenie elementów kodowania do zajęć dydaktycznych, wkomponowanie ich w aktualnie realizowane zagadnienia. Ucząc kodowania, nie musimy wcale traktować go jako oddzielnych zajęć, tylko łączyć z edukacją matematyczną, językową czy nawet artystyczną. Zajęcia kształtujące kompetencje matematyczne są wręcz idealne do zintegrowania z elementami dotyczącymi podstaw programowania. Segregowanie elementów, tworzenie zbiorów, orientacja przestrzenna, tworzenie rytmów, dostrzeganie pewnych schematów – to zagadnienia obecne zarówno w edukacji matematycznej, jak i w kodowaniu.

Im mniejsze dzieci, tym większa część zajęć dydaktycznych powinna być prowadzona „w parterze”, na dywanie, a nie przy stolikach. Warto, żeby stroną aktywną było dziecko, nie nauczyciel. Uczeń, stając przed rozwiązaniem zadań i problemów, ma większą szansę na przyswajanie wiedzy niż w sytuacji, kiedy odtwórczo powtarza usłyszane od nauczyciela treści. Umiejętności zdobyte przez doświadczanie zostają przyswojone szybciej i zapamiętane na dłużej, często trwale, łatwiej też wykorzystać je w praktyce, w różnych analogicznych sytuacjach. Takie pojęcia programistyczne jak warunki, pętle i kod mogą zostać wprowadzone na etapie zajęć offline'owych i to nie tylko u najmłodszych dzieci. Również starsi uczniowie skorzystają na rozpoczęciu nauki programowania od aktywności unplugged. Patrząc nawet na zwykłe obroty, zauważymy, że często zanim uzupełnimy kod właściwym obrotem w lewą lub w prawą stronę, to sprawdzamy na sobie jego kierunek, obracając się lekko na krześle. Dzieciom tym bardziej trudno byłoby użyć właściwych symboli, gdyby wcześniej nie miały okazji poznać ich i przećwiczyć w ruchu, w zabawie, na sobie.

 

Treningowa mata

 

Bardzo istotnym elementem wprowadzającym do kodowania są ćwiczenia nastawione na kształtowanie logicznego myślenia. Na szczęście i w tym obszarze istnieje cały wachlarz zabaw możliwych do przeprowadzenia na dywanie. W programie Mistrzowie Kodowania Junior uczestniczą nawet trzyletnie dzieci; już one mogą zgłębiać tajniki kodowania. Służy do tego edukacyjna mata, w którą – obok tabletów – zostały wyposażone przedszkola biorące udział w pilotażowej edycji programu.

[...]

Anna Świć – nauczycielka w przedszkolu, logopeda, autorka scenariuszy zajęć dydaktycznych warsztatów dla dzieci. Trenerka i uczestniczka programu Mistrzowie Kodowania. Członkini grup innowacyjnych nauczycieli: Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Autorka bloga kodowanienadywanie.blogspot.com.

 


Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym oraz elektronicznym wydaniu pisma.
Zapraszamy do składania zamówień na prenumeratę.


 

« Powrót

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2016 PRESSCOM Sp. z o.o.