Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Lepsza Edukacja 2020 – nowatorskie sposoby uczenia

21-02-2020 Autor: Janusz M. Molenda

Ponad trzystu nauczycieli, dyrektorów szkół, przedstawicieli samorządów, instytucji edukacyjnych i ośrodków naukowych oraz przedstawicieli Ministerstwa Edukacji, kuratoriów z różnych zakątków Polski przyjechało do Wrześni, by uczestniczyć w konferencji popularno-naukowej Lepsza Edukacja. Pojawili się również goście z Turcji i Norwegii.

 

To już jedenasta edycja konferencji, której organizatorami są Urząd Miasta i Gminy we Wrześni, Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 6 we Wrześni oraz Starostwo Powiatowe we Wrześni. Tradycyjnie pierwszy dzień konferencji wypełniony był wykładami zaproszonych gości. Największe uznanie słuchaczy zyskał prof. Henryk Mruk z wystąpieniem „Metody nauczania na usługach wspólnego dobra”. Zdaniem profesora w XXI wieku najważniejsza jest edukacja.– Powinna ona powodować rozwój świadomości. Wybór sposobów działania zależy od postawionego celu. Stawiając dobro wspólne jako sens rozwoju społeczeństw, należy szukać metod, które pozwolą ten cel osiągnąć. Będą zatem one miały charakter służebny wobec rozwoju świadomości ludzi, w ich działaniach na rzecz tworzenia lepszego świata. Sprzyjać temu będą właściwe techniki myślenia oraz zdobywanie własnych doświadczeń praktycznych. To one powodują, że zwiększa się skuteczność działania jednostek na rzecz dobra osobistego i wspólnego. Umiejętne łączenie wymiarów teoretycznych z kwalifikacjami praktycznymi to podstawa zdobywania wiedzy oraz odpowiedzialnych, praktycznych zachowań w sferach gospodarczej i społecznej. Wspólne dobro to troska o ekosystem oraz harmonię rozwoju osobistego. W racjonalny sposób należy szukać metod, które umożliwią osiąganie dobra wspólnego we wszystkich wymiarach, czyli duchowym, humanitarnym i materialnym– powiedział prof. Henryk Mruk. Dodał, że odpowiedzialność za przyszłe pokolenia spoczywa na nauczycielu, który powinien cieszyć się autorytetem.

 

Nie tylko nowoczesne technologie, które zdominowały współczesny świat, decydują o rozwoju edukacji. Na rolę i potrzebę eksperymentu, który musi towarzyszyć teorii, zwrócił uwagę gość z Norwegii – Inge Christie z Uniwersytetu Stavanger. Z kolei dr Zuhal Yimaz Dogan – koordynatorka projektu z Doğa Schools w Turcji – prezentowała specyfikę swojej szkoły, łączącej nowoczesne technologie z naturą. Duży nacisk jest w niej kładziony na doświadczenia i eksperymenty związane ze środowiskiem naturalnym. Hasła przewodnie tej edukacji to: „Szczęśliwe dzieci uczą się lepiej” oraz „Natura jest najlepszym nauczycielem”.

O potrzebie wprowadzania zmian nie tylko technologicznych, ale także mentalnych, w tym o budowaniu wzajemnych relacji między szkołą, uczniami i rodzicami mówiła Ewa Radanowicz, dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym. Natomiast Lech Wikaryjczyk poruszył kwestię konieczności uczenia się za pomocą nowoczesnych zdobyczy techniki, co pozwala osobom starszym zrozumieć młodsze pokolenie. Z wykładu Piotra Psyllosa można było się dowiedzieć, jakie możliwości przynosi rozwój sztucznej inteligencji i jakich odpowiedzi potrafi udzielać technologia AI. Zjawisko patostreamingu wśród młodzieży i jego konsekwencje omówił w swoim wystąpieniu dr Paweł Nowak z Uniwersytetu Łódzkiego.

 

Konferencja pierwszego dnia odbywała się w Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach. Spotkanie zakończyła debata z udziałem prelegentów i zaproszonych gości. Z jej przebiegiem i efektami zapoznało się już ok. 20 tys. internautów śledzących relację w internecie na stronach https://tiny.pl/t6szg oraz https://tiny.pl/t6szx.

Drugi dzień miał charakter zajęć warsztatowych. Przeprowadzone zostały one w Samorządowej Szkole Podstawowej nr 6 we Wrześni. Warsztaty poprzedzone były spotkaniem typu open space technology (OST), a poruszony na nim został temat „Telefony a rozwój i edukacja młodych”. W otwartej sesji, którą prowadziła Aleksandra Chodasz, zgodnie z zasadami unikalnej formuły OST, stworzonej przez Harrisona Owena w Stanach Zjednoczonych, każdy na partnerskich zasadach mógł zabrać głos. Dyskutowano o różnych aspektach wpływu telefonów komórkowych na rozwój i edukację dzieci i młodzieży. W kręgu zasiadło ponad dwustu uczestników, którzy po zaproponowaniu 15 tematów w grupach problemowych dzielili się doświadczeniami z pracy we własnych placówkach oświatowych i zastanawiali się m.in. nad tym, czy jest sens demonizować wpływ telefonów komórkowych na zmiany w mózgach młodych ludzi. Ciekawych tematów nie brakowało. Według jakich zasad korzystać ze smartfonów w szkole? Co mogą robić uczniowie na przerwach, jeśli nie mogą korzystać z telefonów? Kto i jak zarabia na naszej uwadze, którą skupiają nowe technologie?

 

Uczestnicy (głównie nauczyciele i dyrektorzy szkół) podzielili się na zwolenników i przeciwników korzystania z telefonów komórkowych w szkołach. Efektem prawie trzygodzinnej dyskusji w grupach roboczych były raporty przygotowane przez poszczególne sekcje. Była to prawdziwa i konstruktywna burza mózgów, która została podsumowana w swobodnej atmosferze.

 

Następnie uczestnicy udali się na wybrane przez siebie warsztaty. W tym roku było aż 12 grup tematycznych i z pewnością każdy mógł wybrać coś dla siebie. Wśród dostępnych aktywności znalazły się m.in. gra w Karty Grabowskiego czy projektowanie rzeczywistości w technologii 3D. Były też zajęcia zorganizowane dla najmłodszych uczniów Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 6 we Wrześni, m.in. kodowanie na dywanie i nauka języka angielskiego z przyjacielem robotem. Nieco starsi konstruowali wraz z norweskim profesorem papierowe rakiety, a następnie pod ciśnieniem wystrzeliwali je, sprawdzając siłę nośną własnoręcznie wykonanych modeli. Można też było podziwiać rozłożony na 24 metrach kwadratowych wykonany przy użyciu drukarek 3D model przedstawiający panoramę XIX-wiecznego Kołobrzegu.

 

*materiał organizatora

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.