Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies.

Aktualne wydanie

Czy dzisiaj ktokolwiek potrafi zdefiniować „Model Nowoczesnej Szkoły”?

30-05-2016 Autor: Tomasz Łukawski

Odpowiedź niezaprzeczalnie znamy. Oczywiiście NIE DA SIĘ. Lecz, w jakim kierunku powinna zmierzać polska szkoła? Czy ma być cyfrowa, czy nie? Jeżeli cyfrowa, to do jakiego stopnia? Jakich kompetencji uczyć młodego człowieka? Może programowania? Może kompetencji społecznych? Czy potrzebujemy jeszcze podręczników? Dlaczego pomimo możliwości technologicznych cięgle jeszcze piszemy w zeszytach i nosimy tornister, który jest coraz cięższy? Dlaczego nadal trzymamy się 45 minutowych lekcji? Może zastąpić je blokami interdyscyplinarnymi lub choćby międzyprzedmiotowymi projektami? Jak wpłyną e-learningowe platformy edukacyjne na rozwój uczniów? Czy potrafimy bez użycia technologii komunikacyno-informatycznych indywidualizować proces nauczania?


Pytań można stawiać nieskończenie wiele, a odpowiedzi raczej zdecydowanie mniej. Jednak organizatorzy konferencji „Model Nowoczesnej Szkoły”, jeżeli nie odpowiedzi, to przynajmniej pytań będą szukać w dniach 10 i 11 czerwca w Ząbkach pod Warszawą w Szkole Podstawowej Nr 3 im. Małego Powstańca.

 

Szkoła w latach 2015 i 2016 uzyskała, jako jedna z dwóch polskich szkół tytuł „MICROSOFT SHOWCASE SCHOOL”. Jeszcze wcześniej Microsoft przyznał jej tytuł „Modelowej Szkoły Microsoft” oraz wzorcowej „Szkoły w chmurze” po pilotażu rozpoczętym w 2013 roku.


Konferencja wyróżnia się spośród innych tym, że odbędzie się podczas niej „żywa, interdyscyplinarna lekcja historii” wsparta technologiami informatyczno-komunikacyjnymi z udziałem uczniów i nauczycieli kilku szkół. Debata o Powstaniu Warszawskim, o której mowa we wspomnianym projekcie będzie finałem trwającego od ponad miesiąca projektu uczniów z Ząbek oraz szkoły spod Londynu i Kosowa. Młodzi badacze historii w języku angielskim porozumiewają się za pomocą Skype’a i tworzą na udostępnionej „w chmurze” prezentacji w sway.com treści o Powstaniu Warszawskim. Ponadto szkolne koło filmowe SP3 z Ząbek telefonami komórkowymi rejestruje przebieg projektu, a zrealizowany film zaprezentuje podczas debaty na konferencji w piątek 10 czerwca. Piątoklasiści ze szkolnego koła SWAY LAB będą rejestrować debatę za pomocą tabletów i na bieżąco publikować ją w Internecie. Uczennice klas piątych i szóstych udostępnią w chmurze plik kolegom z innych szkół, którzy na oczach uczestników konferencji stworzą prezentację online nie wychodząc ze swoich szkół.


Po debacie odbędzie się panel dyskusyjny, w którym redaktor portalu edunews.pl Marcin Polak moderując dyskusję zapyta profesora Macieja M. Sysło z Katedry Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Panią profesor Marlenę Plebańską z SGH, czy potrzebujemy cyfrowych szkół w Polsce? Czy polskie szkoły mogą wypełnić model kompetencji cyfrowych spróbują odpowiedzieć osoby od lat zaangażowane w rozwój technologiczny polskich szkół z firm Microsoft, Vulcan, Cisco oraz Intel.


W piątek 10 czerwca również zastanowimy się, dlaczego Wi-Fi w naszych szkołach należy zabezpieczyć filtrami treści na przykładzie rozwiązań CISCO MERAKI i jak je zorganizować by lekcje z technologią w ogóle można było przeprowadzić. Wicedyrektor Technikum Informatycznego z Radomia –Artur Rudnicki zdradzi technologiczne tajniki wykonania idealnej sieci oraz przeprowadzi takowe warsztaty. Przedstawiciele Firmy Vulcan zaprezentują najnowszy dziennik elektroniczny UONET PLUS, który został wdrożony w SP3 w Ząbkach i na warsztatach podadzą instruktaż wdrożenia e-dziennika w szkole. Na wykładzie specjaliści z Vulcan wyjaśnią, że uonet plus to także forma komunikacji z rodzicami i wiele innych aspektów optymalizujących pracę szkoły. Również nauczyciele z Ząbek poprowadzą warsztaty jak stosować technologię na lekcjach innych niż informatyka, o czym można przeczytać na stronie konferencji www.modelnowoczesnejszkoly.pl »

 

Drugi dzień konferencji (sobota 11 czerwca) będzie poświęcony wyłącznie wprowadzeniu obowiązkowego programowania do polskich szkół.
Rozpocznie go profesor Maciej M. Sysło Wykładem „Programowanie elementem kształcenia informatycznego -wyzwania, rozwiązania i kierunki działań”. Bezpośrednio po wykładzie „Superbelfer” Sławomir Baturo poprowadzi dyskusję, która może okazać się „burzliwą”, gdyż zaproszono do niej wybitnych znawców programowania, którzy mają bardzo różne poglądy. W panelu, obok Lidera Cyfryzacji Kraju Włodzimierza Marcińskiego z Ministerstwa Cyfryzacji, zasiądą Bohumir Soukup - wybitny programista, twórca języka programowania Baltie, Janusz Krupa z MEN, wicedyrektor OEIiZK Maciej Borowiecki i profesor Maciej M. Sysło. Drugiego dnia uczestnicy konferencji będą mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach ze Scratcha, CODE.ORG, Mistrzów kodowania i programowania w MINECRAFT, Robotyki LEGO oraz Khan Academy. Szczegółowe informacje na www konferencji. Z piątku na sobotę zaplanowana jest kolacja z grillem w niedalekim ośrodku PGE „Złote Brzozy” i tam również nocleg ze śniadaniem dla osób z daleka. Uczestnicy w miłym nastroju pośród brzóz na polance ośrodka będą mogli wymienić się wrażeniami, spostrzeżeniami oraz przemyśleniami nie tylko o nowoczesnej edukacji. Będzie to wspaniała okazja do zawarcia nowych znajomości. Zapraszamy do uczestnictwa w konferencji „Model nowoczesnej Szkoły” w Szkole Podstawowej Nr 3 im. Małego Powstańca w Ząbkach.

 

Koszt konferencji z noclegiem wraz ze śniadaniem wynosi 200 zł, bez noclegu jedynie 100 zł.

 

Szczegóły na www.modelnowoczesnejszkoly.pl »


Miejsce konferencji:

Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Małego Powstańca

ul. Kościelna 2

05 – 091 Ząbki

tel. (22) 487 52 08

e-mail:

Osoba do kontaktu: Iwona Pańta tel. 535 540 444

______________________________________________________________________________________________________________________________________

Informacje o cookies © 2019 PRESSCOM Sp. z o.o.